söndag 19 juni 2011

Bakdag!

Det blev en riktig bakdag i regnet! Måste bara dela med mej av det godaste idag! Bilden gör dom inte riktigt rättvisa, och nästa gång tar jag nog större formar, för det är en hel del smet som ska i!



Jordgubbs- och cheesecakemuffins

Muffinssmet
125 g smör (rumsvarmt)
1 3/4 dl strösocker
2 ägg
1 1/4 dl mjölk
3,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver

Jordgubbsfyllning
150 g jordgubbar
1/2 dl strösocker
1,5 msk maizena majsstärkelse

Cheesecakefyllning
200g philadelphiaost
3/4 dl strösocker
1 ägg
1 tsk vaniljsocker

Vaniljströssel
1 1/4 dl vetemjöl
3/4 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
60 g smält smör.

Det är några olika moment, men helt klart värt det!

Vispa smör och socker mjukt. Vispa ner äggen ett i taget. Tillsätt mjölk. Blanda vetemjöl och bakpulver i en skål och vänd sedan försiktigt ner det i smeten.

...och sen cheesecakefyllningen
Vispa osten mjuk med elvisp. Rör i socker, ägg och vaniljsocker. Vispa blandningen luftig.

Å, så jordgubbarna
Skiva jordgubbarna och blanda med socker och majsstärkelse.

Till sist pricken över allt: vaniljströssel
Blanda vetemjöl, strösocker, vaniljsocker och smält smör.

Placera ut muffinsformarna i en muffinsplåt.
Lägg en matsked muffinssmet i botten. Lägg på ett lager med jordgubbar (och lite av saften) på smeten. Lägg på en matsked muffinssmet på ena halvan av muffinsformen, fyll på med en matsked cheesecakefyllning på andra halvan. Toppa med lite jordgubbar på mitten. Strö till sist över vaniljströssel.

Grädda mitt i ugnen i 180 grader, ca 30 minuter tills smeten stannat. Känn med sticka. Grädda något kortare tid om du gör mindre muffins.




Jag gjorde lite olika bullar också. Dessa blev inte så bra eftersom jag glömde dom i ugnen.....men jag ville bara visa de söta porslinsformarna från IB Laursen! Skulle ha gjort muffinsen i dom istället! Det är blåbär och jordgubbar i bullarna så jag tog lite bakfast blått sockerströssel på dom! Jättefint, innan jag brände dom :-(
Formar och strössel finns i butiken!

På onsdag och torsdag har vi öppet 11-19! Söndagarna som vanligt 12-17.
Välkomna!

1 kommentar:

  1. De muffinsen ska jag verkligen baka, verkar farligt goda!

    SvaraRadera