måndag 2 april 2012

Åh, underbara Rice!

Har just gjort ett inlägg med marängkycklingar på Kalasmammorna, finns så mycket skoj och gott att baka nu till påsk!
Innan var jag ute och grejade i butiken. Fixade lite fina påskerbjudanden, håll utkik efter små kycklingar så hittar ni.... Fick en efterlängtad låda från Rice ida... bl a nya färger på de populära melaminmuggarna.


Dessutom en prisvärd tåg-form i silicon. Den vi hade innan från Nordic Ware är
slut så jag blev väldigt glad när denna dök upp hos Rice!


Svårt att se kanske, men den är väldigt detaljrik, ska provbakas snarast...
Jag bakade ju föresten borgen som kom för nån vecka sedan!

Tog receptet "Lätt sockerkaka" från Sju sorters kakor, efter att ha misslyckats med den vanliga... Jag måste ju kunna skicka med ett recept som funkar! Receptet dubblade jag och ändå kom inte trappan till borgen med. Så råden för denna form lyder:
Tvätta ur formen med ljummet vatten första gången, och skölj med iskallt efter.
Pensla tornen och "hålet" med smör och bröa försiktigt (ska inte behövas, men det är surt att misslyckas...)
Ta receptet x3 om det är ett vanligt sockerkaksrecept med 2 ägg.
Kolla så den har börjat släppa formen innan du tar ut den ur ugnen.
Låt kakan svalna! Helt! innan du börjar pilla och försöka få ut den (här misslyckas jag alltid)
Vräng ut kakan! Siliconet går att vända ut o in, så försök att hålla nere kakan och vänd ut formen.

Låter det krångligt? Inte lika krångligt som att pröva sej fram =) Borgen blir fantastiskt fin. Nu blev den inte dekorerad den här gången, men jag tänker att man kan göra torn av glassstrutar, med strössel på osv...
Imorgon kommer nyheterna in på webshopen! Nu är det säng-dags...
Godnatt!

1 kommentar:

  1. Måste ju kommentera mej själv direkt... 125:- kostar tågformen! Borgen, lite dyrare, 280:-

    SvaraRadera